Renault Van Kesteren staat middenin de samenleving


Door Alex de Jong @ Attest Communicatie , Ondervermelding van Bron: Brugmedia

Wimfried van Kesteren heeft ‘iets’ met Renault. Afgelopen januari vierde hij in stilte - vanwege corona - zijn twintigjarige ondernemerschap, maar eigenlijk beheerst Renault al meer dan veertig jaar zijn leven. ‘Ik ben letterlijk met de bezem in de hand begonnen. Ik ben een Renaultman, altijd geweest en dat zal ik ook altijd blijven. Op mijn tiende liep ik al in bij Renaultdealer in Ommen rond. Op mijn dertiende ging ik daar werken. Mijn vader had een schoenenzaak in hartje Ommen. Leuk hoor, maar schoenen waren niet mijn ding. Vader reed Renault. Daar was ik wél gek van.’ Inmiddels is hij bijna 52 jaar en overspant zijn liefde voor Renault al meer dan veertig jaar. ‘Ik wilde als kind maar één ding: bij de Renaultgarage werken.’ Deze liefde, nog steeds even sterk als vroeger, bracht hem uiteindelijk zijn eigen garagebedrijf én het Renault-dealerschap.

‘We vertegenwoordigen twee merken. Van Kesteren en Renault.’ Bewust in deze volgorde, zo blijkt. Want natuurlijk verkopen ze auto’s. Renault en Dacia. Maar als automobielleverancier zijn we graag ‘anders dan anderen’. Niet alleen betekent dat ‘zichtbaar zijn’, maar vooral ook ‘betrokken zijn’ met de maatschappij. ‘Daarom organiseren we ieder (normaal) jaar allerlei bijzondere evenementen, sponsoren we leuke initiatieven in de samenleving, maar leveren we ook onze bijdragen aan diverse (sport)clubs. Daarmee zijn we zoveel meer dan gewoon een autodealer’, vertelt directeur/eigenaar Wimfried van Kesteren. ‘We staan graag midden in de samenleving door zowel het lokale verenigings-, als het lokale bedrijfsleven te ondersteunen. Het gaat bij ons niet alleen maar om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Onze insteek is het bieden van klanttevredenheid en kwaliteit en daarmee van continuïteit.’ Tenslotte leidt het een onlosmakelijk tot het andere, zo weet hij. ‘Het gaat erom dat we hier wat moois neerzetten. Dat is meer dan een fraai pand en bijzondere auto’s alleen. Dat betekent ook dat we ons steentje bijdragen aan Kampen als maatschappij.’ Tot ‘business’ komt het dan vanzelf, weet hij.

Innovatief merk

Wat maakt Renault zo bijzonder? ‘Het is een van de oudste automerken ter wereld met een prachtige historie. Louis Renault was echt een techneut met een paar belangrijke patenten en uitvindingen op zijn naam. Hij was volop in de racerij te vinden om de autotechniek verder te verbeteren.’ Het verklaart waarom het merk nog steeds binnen de Formule 1 actief is. ‘Ze zijn zeer succesvol geweest met Senna, Schumacher en Alonso.’ Zelf is hij een liefhebber van de autosport. Wimfried roemt de Renaultlijn: ‘de Kleine Twingo, de grote Espace, Renault is over de gehele breedte aanwezig. Ook beschikt het over een grote bedrijfswagenlijn. Van Kangoo tot Renault Master; tot zelfs - vroeger - trekkers en vrachtwagens; Renault was overal; ze maakten zelfs tanks en vliegtuigmotoren…’ Daarnaast hebben ze volgens zijn zeggen bijzonder iconische wagens gemaakt. ‘Denk aan de Scenic, de Twingo, een Espace, maar vroeger ook de Renault 4 en de Renault 16; auto’s die ook echt van belang zijn geweest in de automobielhistorie.’ Zelf rijdt hij - natuurlijk - altijd in een Renault, met als uitblinker de Alpine; een bijzondere sportwagen die zeer tot de verbeelding spreekt.

‘De Alpine is voor de zomer’, vertelt hij. ‘Mijn auto; daar rijdt niemand anders in. In oktober/november gaat deze de showroom in en in maart/april mag hij weer naar buiten. In de winter ga ik er de weg niet mee op. Ondanks dat een auto is gemaakt om in te rijden, ben ik erg zuinig op mijn Alpine. Tenslotte is dit wel een auto die ik altijd wil houden. Hij moet lang meegaan en nieuw blijven.’ Hij was, nadat de Alpine weer in productie werd genomen, de eerste klant in Nederland. ‘Ik kreeg hem op 18 mei 2018; ik weet het nog als de dag van gisteren’, vertelt hij. ‘Alpine is bijna 25 jaar ‘dood’ geweest; in 1995 is de productie gestopt. De basis van Alpine was vroeger een hele lichte, polyester auto. In het kader van de veiligheid kan dat niet meer. Deze Alpine weegt slechts 1080 kilo en is volledig uit aluminium opgetrokken. Hij is superlicht, al zie je dat er niet aan af. ’Hij roemt de wendbaarheid van de Alpine… Ja, deze wagen is echt een jongensdroom die uitkomt!’

Autotechno 

Maar goed, zijn carrière: ‘Dat ging van garage vegen en vuilnisbakken legen naar auto’s wassen, tot op je 15e/16eaan de benzinepomp staan. Daar leer je hoe belangrijk klantvriendelijkheid is. Ik draaide er in mijn eentje weekenddiensten; het was mijn lust en mijn leven. En dan verkoop je, in je stofjas, aan de benzinepomp ineens je eerste auto. Ik heb daarna op autogebied van alles gedaan; gesleuteld, in de spuiterij gewerkt, in het magazijn…’ Natuurlijk koos hij voor de opleiding in Driebergen, want één ding wist hij zeker: in de automotive lag zijn toekomst.
In 1996 kwam Wimfried van Kesteren als verkoper in dienst bij het toenmalige Renault dealer Autotechno in IJsselmuiden. Op 1 januari 2002 nam hij met een collega de zaak over van zijn werkgever. De naam werd omgedoopt tot Van Kesteren en Woltinge. ‘Het voelde niet als het hebben van een eigen zaak. We gingen als collega’s samen verder. Onze werkgever was er al bijna nooit, dus we runden de zaak voorheen ook al met elkaar.’

‘In 2008 is mijn compagnon uitgetreden en ben ik alleen verder gegaan. We hadden veel vaste klanten en een fantastisch team medewerkers. Ik had alle vertrouwen in de toekomst’. Drie, vier jaar later werden er voorzichtig plannen gesmeed voor nieuwbouw, die uiteindelijk in april 2013 werd gerealiseerd. ‘Natuurlijk zijn we qua klantbenadering niet anders geworden, maar we hebben nu wel een bijzonder mooi, nieuw pand met uitstraling. Dat komt heel anders over in de beleving van de klant. Kortom: deze nieuwbouw heeft ons veel gebracht. In personeelsbestand, als in het aantal verkochte auto’s zijn we sindsdien verdubbeld.’ Inmiddels werken er bijna 25 man (inclusief Zwartsluis). Daarmee is zijn bedrijf, als zelfstandig opererende Renaultdealer, in omvang de grootste van Kampen, weet hij. Daarnaast nam hij in 2017 een bedrijf in Zwartsluis over, dat nu ook zijn naam draagt. ‘Dat bedrijf bestaat inmiddels vijf jaar. We zijn daar recentelijk verhuisd; hebben ons huurpand verlaten en zijn een eigen pand betrokken.’

Kwaliteit 

‘Of onze groei te maken heeft met de keuze voor Renault? Ik denk een combinatie. Vanaf dag één investeren we in de klant. Daarbij hanteer ik een heel simpel uitgangspunt: zorg dat je klant niet weggaat, zodat je uiteindelijk alleen maar kunt groeien. Wanneer je goed bent voor je klanten, zijn je klanten goed voor jou.’ Daarnaast hebben de Clio en de Captur, twee paradepaardjes van Renault, natuurlijk ook gezorgd voor een leuke boost. ‘De Clio was in 2017 de best verkochte auto van Nederland, waar de Captur al twee jaar de best verkochte auto in het particuliere segment in Nederland is.’ Het gaf zijn bedrijf nog meer groei. ‘Tenslotte zijn wij heel sterk in de particuliere en in de (klein)zakelijke markt. Ook hebben we een paar grote landelijk opererende bedrijven in onze klantenkring.’

Dat Renault het de laatste jaren zo goed doet, is ook te danken aan de Nederlandse designer. ‘In 2012 veranderde hij de designkoers en dat sloeg heel goed aan. Clio was zijn eerste model en was meteen een grote hit!’ Renault verkoopt heel goed in Europa, Afrika en Zuid-Amerika. Wereldwijd doet ook Dacia het heel goed. ‘In de Zuid- en Oost-Europese landen rijden heel veel Dacia’s. Ook in India, Brazilië, Argentinië en Marokko; dat is echt ongekend. Daar heeft Dacia een betaalbaar en goed imago.’ Dacia is wereldwijd goedkoper in de markt gepositioneerd dan Renault en dat is te danken aan een stukje uitstraling en materiaalgebruik. ‘Bewust’, weet Wimfried, ‘want kwalitatief is Dacia echt heel erg goed.’

Lokaal betrokken

‘We onderscheiden ons door heel lokaal betrokken zijn. Onze medewerkers komen allemaal uit Kampen en omgeving, dus willen we als bedrijf ook graag lokaal betrokken zijn. Dat doen we onder andere door sponsoring van nagenoeg alle voetbalclubs, maar ook de korfbalclub, de volleybalvereniging en de gymnastiekvereniging helpen we af en toe. Daarnaast sponsoren we diverse zangkoren, Kerst in Oud Kampen, de Kamper Oranje Verenging (denk aan onze activiteiten op Koningsdag), Sail Kampen, de Hanzevloot dagen…’ Deze lokale sponsoring zorgt voor zichtbaarheid en daarmee voor nieuwe klandizie, zo blijkt. ‘Inmiddels hebben we daardoor veel gerenommeerde Kamper ondernemers als klant.’ De lokale betrokkenheid gaat verder dan sponsoring van verenigingen en clubs alleen. ‘We betrekken ook graag lokale ondernemers bij onze evenementen. Hebben we een nieuwjaarsreceptie, dan besteden we de catering uit aan een bestaande klant. En toen ik laatst een loods kocht en daar de elektriciteit moest worden aangelegd, vroeg ik een installateur, al jarenlang klant bij mij, om dit klusje te klaren. Lokale ondernemers iets gunnen; dat past heel erg bij mij.’

Garageconcert

Van Kesteren staat open voor ‘vele andere leuke dingen’. ‘Zo hadden we hier ooit op een zaterdag in mei een garageconcert van het Stedelijk Orkest. We stelden ons bedrijf - showroom en werkplaats - beschikbaar voor hun uitvoering. Dat scheelde het Stedelijk kosten, want zij hoefden geen zaal te huren, en ik kreeg mensen binnen, dus daarin vind je elkaar in een gezamenlijk belang.’ Het concert trok 150 tot 200 man.
Daarnaast gebruikt Kerst in Oud Kampen de grote showroomramen als uithangbord voor haar evenement. ‘Elk jaar hangt hier tien meter doek om aandacht voor Kerst in Oud Kampen te vragen.’ Een prachtig PR-middel, weet hij, want ‘dagelijks komt hier 15.000 man langsrijden’. Ook zal de showroom ‘wanneer dat weer kan’ een heuse ‘ladies night’ herbergen. ‘De vrouwen van onze werknemers regelen standjes met fashion, foodtrucks en workshops. Dat zijn erg gezellige avonden.’ Gezelligheid is ook het toverwoord bij de landelijke meeting van de vele Renaultclubs die ons land telt. Van Kesteren Renault is hiervan al enkele jaren op rij de gastheer. ‘Dan hebben we hier allerlei klassieke en sportieve Renaults bij elkaar; allemaal van liefhebbers die de opening van het clubseizoen vieren in Kampen.’

Toekomst

Heb je een gedoodverfde opvolger? ‘Nee, dus kandidaten mogen zich over een paar jaar aanmelden’, lacht hij. Wimfried heeft een dochter ‘maar die geeft niks om auto’s. ‘Ik ben nu 51. De autobranche is dusdanig aan verandering onderhevig dat ik ook niet weet hoe over tien jaar het dealerlandschap ervoor staat. Ik zal niet zeggen dat we met de dag leven, maar een echte langetermijnvisie heb ik niet. We blijven graag kleinschalig van denken en zijn daardoor heel flexibel. Door de betrokkenheid van onze medewerkers en flexibiliteit van de organisatie, schakelen we mee met de ontwikkelingen die er zijn en kunnen we snel inspelen op veranderingen in de markt. Dat geeft mij wel heel veel vertrouwen in de toekomst.’ Her en der ziet hij de opkomst van pop-up stores, experience centers en mogelijkheden om online auto’s te bestellen. Of dat een bedreiging gaat vormen? ‘Ik geloof absoluut in hoe wij hier in Kampen werken. We zijn een eenpitter tussen het grote dealergeweld in. De concurrenten Autopalace en Broekhuis gaan samen onder Broekhuis. Pouw, met Volkswagen, is onderdeel van een hele grote dealerholding. Ford Wensink heeft ervoor gekozen om de vestiging in Kampen te sluiten. Dat biedt Van Kesteren nieuwe kansen. Wij zitten al sinds de jaren ’70 in Kampen / IJsselmuiden en hebben een vast team van trouwe en ook zeer betrokken medewerkers. De meesten werken hier al jaren. Meerdere zelfs al vanaf de Autotechno-tijd. Als we nieuw personeel zoeken, dan zoeken we deze bij voorkeur in Kampen. We zijn er in geslaagd om een heel fijn team van trouwe en betrokken medewerkers samen te stellen. We helpen elkaar altijd en er is geen hokjesmentaliteit. Als er een probleem is, denkt iedereen mee met de oplossing. Dit ervaart onze nieuwe monteur Harold Buikema al binnen de paar weken die hij hier werkt. Twaalf jaar lang was hij de werkplaats chef bij Ford Wensink. Na het vertrek van Ford zocht hij een andere baan en benaderde mij. ‘Ik wil graag bij jullie werken’, zei hij. Dat voelt goed. Iemand met een gigantische bak ervaring wil graag bij ons verder. Dat hebben we bereikt door goed voor onze mensen te zijn en positiviteit uit te stralen.’ De oud-Ford werkplaats chef zal wellicht ook nog voor nieuwe clientèle zorgen, ‘dat zou een mooi bijkomend voordeel zijn, maar niet de belangrijkste’, stelt Wimfried. ‘We willen gewoon goede mensen aan het werk in ons bedrijf. We onderhouden natuurlijk voornamelijk Renault en Dacia maar hebben ook diverse andere merken auto’s in onderhoud.’

  Of hij spijt heeft van dingen of zaken anders had willen doen? ‘Nee, niet echt. Ik kan met heel veel tevredenheid en voldoening op de afgelopen jaren terugkijken. Iedere dag ga ik met plezier naar mijn werk en kom met voldoening weer thuis.’ Wel heeft hij door de jaren heen zijn sterktes en zwaktes leren kennen. ‘Dus heb ik goede adviseurs om mij heen, zodat ik de kennis die ik niet bezit kan inkopen.’ Waar hij goed in is? ‘Ik ben een hele goede verbinder. Dat vertaalt zich in klant- en werknemerstevredenheid. Als ik zorg dat mijn werknemers tevreden zijn en zij dat uitstralen naar de klanten, dan heeft dat ook zijn weerslag op de perceptie van de klant. Als mensen graag voor mij werken en dat fijn vinden, dan leveren zij kwaliteit. Dan komt die klanttevredenheid ook vanzelf’, zo vertelt hij. ‘We zitten hier niet voor die laatste euro. Zorg dat je klant tevreden is, zeg ik altijd, dan blijft deze trouw en heb je het meeste plezier in je werk.’

Actueel Altijd in beweging

Zoals het een autodealer betaamt, is er altijd beweging rond Van Kesteren. Nieuws, acties, tips, referenties. Je leest het hier!

De nieuwe Renault Trafic van Elektrobazen is een echt Kamper project

De nieuwe Renault Trafic van Elektrobazen is een echt Kamper project

Lees meer
De mensen van Van Kesteren hebben een luisterend oor en zijn altijd vriendelijk

De mensen van Van Kesteren hebben een luisterend oor en zijn altijd vriendelijk

Lees meer

Contact Altijd startklaar

Aankoop? Onderhoud? Reparatie? Waar je ons ook voor nodig hebt, we staan altijd startklaar. Zowel in Kampen als in Zwartsluis.

Van Kesteren Kampen

Van Kesteren Kampen

Kilbystraat 4, 8263 CJ Kampen
038 - 331 32 41
klantencontact@vankesterenrenault.nl

Openingstijden werkplaats
Maandag t/m vrijdag: 07:30 to 17:30 uur.
Werkplaatsreceptie: 07:30 uur tot 18:00 uur.
Zaterdag: 08:00 tot 14:30 uur

Openingstijden verkoop
Maandag t/m donderdag: 09:00 tot 18:00 uur.
Vrijdag: 09:00 tot 21:00 uur.
Zaterdag: 09:00 tot 17:00 uur.
Van Kesteren Zwartsluis

Van kesteren Zwartsluis

Grote Kranerweerd 2, 8064 PE Zwartsluis
038 - 386 80 38
klantencontact@vankesterenrenault.nl

Openingstijden werkplaats
Maandag t/m vrijdag: 08:00 tot 17:00 uur.
Werkplaatsreceptie: 08:00 tot 17:00 uur.

Openingstijden verkoop
Maandag t/m vrijdag: 09:00 tot 18:00 uur.
Zaterdag: 09:00 tot 17:00 uur.
Van Kesteren: Daar weet je de weg altijd naar terug te vinden!
cross filter half-arrow mail menu-dropdown plus phone facebook instagram linkedin twitter youtube